// //
Sporttema bruger cookies for at sikre, at din oplevelse er så god som muligt. Klik på OK for at acceptere. Læs mere
Ok

Torodd

Kost & Træningstips - Torodd

 Træningstips fra Torodd

 Ustruktureret træning, et dårligt udgangspunkt

Intentionerne er meget gode og modet til at komme i gang fantastisk når utrænede nordboere bestemmer sig for at komme i form.

Gerne lige før ferien, når vi vil kunne få en ny form, inden vi tager stranden. Eller også opdager vi, at konditionen ikke er, som den har været, og så vi skynder os at komme i form.

For at komme i form gå ned i vægt og have succes med målet med din træningsplan, skal du tænke langsigtet og være tålmodig.

Når du er utrænet og fuld af mod til at komme i gang, så kommer resultater temmelig hurtigt. Du træner måske 2-3 gange pr uge i 3-4 uger. Det er her, motivationen kommer lettest i begyndelsen, men så retter kurven sig selv og udviklingen går meget langsommere.

På dette tidspunkt stopper det for mange, fordi de ikke er i stand til at opfange ny motivation.

Der gøres meget, når du i stedet begynder at tænke langsigtet.

Du skal også træne varieret og være fri til at bruge hjælpemidler som giver positive udfordringer.

Produkterne i dette katalog giver dig mange ideer. Leder du også efter rehabilitering, opdager du hurtigt, at du træner med et smil.

Den glade amatør

Mennesker med god træningserfaring ved, at resultaterne vil komme langsigtet. Korrekt træning handler om tålmodighed. Derfor er det vigtigt at holde motivationen oppe. En anden vigtig træningsrådgivning er kunsten at begrænse dig selv. Træner du ofte sådan så kan du holde intensiteten oppe uden at tage pauser.

At træne betyder ofte, at du skal være tilfreds med 60-70% af maks. puls. Her er pulsmåleren et meget godt værktøj.

Du opdager hurtigt, at du kan træne mere uden mælkesyre akkumuleres i musklerne og forårsager stivhed. Uret giver dig mulighed for at læse, om du kan holde et højere intensitet. Som utrænet kan du måske mærke at kroppen allerede gør modstand ved 50% af den maksimale puls, mens du efter en træningsperiode når 70%. For dem der ønsker at tabe sig, er det vigtigt at huske, at det er i zone 60-70% af den maksimale puls, som kroppen brænder mest fedt.

Det er ikke fejt, men smart at starte på et forsigtigt niveau og benyt lejligheden til at udføre øvelserne korrekt. Kontinuitet og kvalitet er vigtigere end at blive træt. Når du er træt, du laver også oftere fejl. Er du utrænet og træner meget, skader du muskelfibrene (på et mikroskopisk niveau). Derfor er du stiv i flere dage efter en træning.

Sørg for at udføre mange gentagelser, mindst 10 i starten.

Husk, at musklerne øges i styrke hurtigere end sener. Hvis du træner ordentligt, undgår du det lettere skader såsom muskelbetændelse og lignende.

 

 

 

- Har dårlig kondition

- Ønsker at komme i form

- Noget der passer mig?

Træningsmaskiner derhjemme kan give dig øget puls på samme tid som du får udfordringer og har adgang til træning. Mere effektiv træningstid vil være meget bedre, når du ikke behøver pakke din træningstaske, rejse, parkere og komme hjem igen hver gang du skal træne. På samme tid, glem ikke den samhørighed og motivation som de andre i motionscenteret giver dig. Derfor vælger mange at kombinere et par timer i motionscenteret fra tid til anden, med aktivitet derhjemme med dit eget udstyr.

Der er meget at vælge imellem. Romaskinen tilbyder varieret træning for mange muskler, mens motionscyklen passer godt til opvarmning før andre træningsprogrammer. Hvis du vælger en Crosstrainer, du får en enhed, der kombinerer cykel, løbebånd og stepmaskine. Eller måske er du mere ude efter en ren stepmaskine, et løbebånd, en spinningcykel eller en motionscykel?

Moderne træningsudstyr kan give dig både styrke og fitness.

Med korrekt træning vil du øge muskelstyrken og udholdenhed, mens du styrker hjerte- og lungekapacitet.

Du kan få tip fra mange til at vælge udstyr der passer til dine tanker og mål. Der er mange talentfulde mennesker i sportsbutikker, der sælger træningsudstyr, og instruktøren i motionscenteret kan også give gode råd om det rigtige udstyr til netop din træningsplan.

Du kan komme langt til en rimelig pris

Et sjippetov, gymnastikmåtte og måske en ribbe til lidt tung (eller løs) krop. En motionscykel derhjemme har givet mange et ekstra skub for at træne regelmæssigt, fordi det er let tilgængeligt og fordi du kan gøre noget sjovt på samme tid, fx at lytte til musik eller se tv.

Skal du arbejde lidt på overkroppen? Håndvægte og vægte kan også være nyttige hjælpemidler.

Dine muskler skal have en vis modstand mod at blive strammere og de får modstand, når du løfter. Men sørg for at du ikke træner ensidigt, bogstaveligt talt. Når en muskel strækkes, er den en en anden, der kontrasterer, og begge skal trænes ordentligt.

Med andre ord; Hvis du træner din mave, skal du også træne din ryg.

Stor og stærk

Mange mennesker træner for at blive større. Sørg for, at du har et bredt udvalg af lette og tunge vægte. Øv dig i pyramider, fra let til tungere til lettere. Med de lette vægte skal du kunne klare op til 12 gentagelser og med de tunge op til 6 gentagelser.

Du kan køre flere pyramider i en serie, op til 15 serier med en kort pause (30 sek.) mellem serien. Du er velkommen til at tage en cykeltur ud over. En god centrifugeringscyklus skaber variation og fitness i træningsplanen.

Rehabilitering 

Recovery eller "restitution" er mere end at tage en velfortjent hvile efter træning. Når du nærmer dig slutningen af træningen, det er vigtigt at reducere aktiviteten, for ikke at stoppe for brat. Mange mennesker synes, det er rart at gå en runde efter træningen, eller bare cykle lidt på motionscyklen.

En lille strækning hjælper fleksibiliteten i musklerne. Du kan strække sig ud både under og efter opvarmningen og inden den egentlige træning, ikke nødvendigvis lige bagefter.

Elite-atleter tager også tid til at hvile fra tid til anden. Det burde du også. Brutalt sagt er motion et sammenbrud af kroppen, og rehabilitering er det, der bygger dig op igen. En normal hverdag uden motion er ofte bedring i sig selv.

Det kan være godt at afsætte tid til hvile. Medtag dette i planlægningen når du træner dit træningsprogram.

Her i butikken finder du de værktøjer, du har brug for for nemt at komme i gang med din træning.

Kategorierne findes i venstre kant ...